MARTI BOFARULL O LA REALIDAD BAJO SOSPECHA

Libro Martí Bofarull, "100 obres de 10 años”

Por M. Vázquez Montalbán

 

 

Martí Bofarull era un artista pictóricamente correcto, desde una mirada aceptada por las cosas. Ahora, no es que sea un artista impertinente o pictóricamente incorrecto, pero sí que ha cambiado de mirada: ahora no es aceptada por las cosas, está afectada por ellas. Entre el pintor de geometrías y paisajes seguros y el que se siente afectado por la pátina de la vejez y la premonición de la destrucción, ha dado el paso que sólo algunos artistas dan: de la geometría a la compasión.

Desde el impresionismo, la pintura ha buscado la geometría fundamental del universo, perdiendo, a veces, la compasión por la tragedia de su sin sentido y por la azarosa condición humana. Martí Bofarull pinta ahora la arqueología secreta de los paisajes urbanos, distorsionando la perspectiva, utilizando el collage en la composición y en las sustancias: tierras, acrílicos, papeles de periódico, texturas, veladuras, componen el pastiche técnico de la post modernidad y traducen la imposibilidad de dar sólo una textura a lo que se ve, se siente, se comprende, se comunica.

Destruida y reconstruida, la ciudad nos enseña sus escenarios más tópicos, pero que gracias a Martí Bofarull han dejado de serlo. Óxido, tiempo, trastero de decorados previsibles bañados por la melancolía de un otoño visual. La pintura sale bajo la geometría de las cosas y está cargada de compasión por su belleza y por las miradas humanas que les ha dado sentido y que han muerto a veces con ellas, como es el caso de aquellas chimeneas que anunciaron la revolución, la revuelta y se han convertido en fetiche del espíritu posmoderno referente de perspectivas, a veces simple obstáculo visual entre arquitecturas nuevas pero ya obsoletas.

En un paisaje portuario destruido, la proa de un barco para el desguace compone una naturaleza industrial muerta o tal vez el escenario para el matadero de los sueños. ¿Pertenecerá aquella proa al barco de Amacord a punto de ser despedazado? Aquellas manchas, aquellos remiendos que obstaculizan el acceso al antiguo sentido de la armonía, de aquello pictóricamente correcto, se encuentran en las cosas       ¿ o forman ya parte de la mirada del pintor que ha colocado la realidad bajo sospecha?

                                                                                                                                                      

                                                                                                                                                                     M. Vázquez Montalbán

 

 

 

 

MARTI BOFARULL O LA REALITAT SOTA SOSPITA

Llibre Martí Bofarull, "100 obres de 10 anys”

Per M. Vázquez Montalbán

 

Martí Bofarull era un artista pictòricament correcte, des d’una mirada acceptada per les coses. ara no és que sigui un artista impertinent, pictòricament incorrecte , però sí que ha canviat de mirada: ara no és acceptada per les coses, està afectada per elles. Entre el pintor de geometries i paisatges sefurs i el que és afectat per la pàtina de la vellesa i la premonició de la destrucció, ha donat el pas que només donen alguns artistes: de la geometria a la compassió. Des de l' impressionisme, la pintura ha cercat la geometria fonamental de l’univers, perdent de vegades la compassió per la tragèdia del seu sense sentit i per l'atzarosa condició humana. Martí Bofarull pinta ara l’arqueologia secreta dels paisatges urbans, distorsionant la perspectiva, utilitzant el collage en la composició i en les substàncies: sorres, acrílics, papers de diaris, aquarel·les, olis, componen el pastitx tècnic de la postmodernitat i tradueixen la impossibilitat de donar només una textura d’ allò que es veu, se sent, es comprèn, es comunica.
Destruïda i reconstruïda, la ciutat ens ensenya els seus escenaris més tòpics, però que gràcies a Martí Bofarull han deixat de ser-ho. Rovell, temps, trastams de decorats previsibles, banyats per la malenconia d’una tardor visual. La pintura surt sota de la geometria de les coses i està carregada de compassió per la seva vellesa i per les mirades humanes que els han donat sentit i que han mort de vegades amb elles com és el cas d’aquelles xemeneies que anunciaren la revolució, la revolta i s’han convertit en fotes de l’esperit postmodern, referent de perspectiva, de vegades simple obstacle visual entre arquitectures noves però ja obsoletes. En un paisatge portuari destruït, la proa d’ un vaixell per el desballestament compon una natura industrial morta o tal vegada l’escenari per l’escorxador dels somnis. Pertanyerà aquella proa al vaixell d’Amacord a punt de ser espedaçat? Aquelles taques, aquells apedaçaments que obstaculitzen l’accés a l’antic sentit de l’harmonia, d’allò pictòricament correcte, es troben en les coses o formen part ja de la mirada del pintor que ha col·locat la realitat sota sospita?

 

       

           M. Vázquez Montalbán

 

 

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